Claim vergoeding

Massaclaim Variabel Energiecontract

Alle huishoudens met een variabel energiecontract – nu of op enig moment in de afgelopen vijf jaar – hebben vermoedelijk veel te veel betaald. Energieleveranciers hadden de prijs van gas en elektriciteit nooit mogen wijzigen. Dit blijkt uit uitspraken van de rechter. De uitspraak geldt mogelijk voor alle energiemaatschappijen en dus niet alleen voor Vattenfall. Doe mee met de massaclaim. Aanmelden is kosteloos.

Dien kosteloos jouw claim in!

Aanmelding verplicht je tot niets. Wij inventariseren op dit moment alleen nog maar de interesse voor en haalbaarheid van een actie. Mocht die actie er (aan)komen, dan informeren wij je per mail. We onderzoeken ook andere mogelijke claims. Je krijgt van Claimer hooguit enkele mails. Bekijk veelgestelde vragen

Variabel contract is oneerlijk

De oneerlijkheid van het prijswijzigingsbeding is ontdekt door jurist Roelof de Nekker van Claimer.nl. De rechtbank Amsterdam gaf hem al op 24 februari 2023 op alle punten gelijk. Daarom bereidt Claimer.nl een energieclaim voor. De tijd van praten is voorbij. Tijd voor actie!

Hoogleraar: juiste beslissing rechter

Op de vraag of dit voor alle energiebedrijven opgaat, antwoordde hoogleraar consumentenrecht Marco Loos op 4 maart 2023 in Kassa (BNNVARA): “Als het op dezelfde manier geformuleerd is [als bij Vattenfall] zal dezelfde uitspraak moeten worden gewezen.” Vervolgvraag: “Maar dan zijn de gevolgen toch enorm?” Loos: “Ja.”

Oneerlijke Algemene Voorwaarden energiemaatschappijen

De Algemene Voorwaarden van Energie-Nederland van 1 april 2017 worden door (nagenoeg) alle Nederlandse energieleveranciers gebruikt. Die Algemene Voorwaarden zijn tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis (VEH).

De Consumentenbond en VEH hebben met alle bepalingen ingestemd, behalve met het prijswijzigingsbeding. In plaats van zich nog eens goed achter de oren te krabben, heeft Energie-Nederland het beding eenzijdig doorgedrukt. Daarna hebben de Consumentenbond en VEH acht jaar lang geen actie ondernomen. De oneerlijkheid kwam pas aan het licht door de actie van Roelof de Nekker van claimer.nl in 2022.

Voorbeeldberekening schade consument bij massaclaim energie

De schade per consument bedraagt ongeveer € 500.00 tot – maximaal – € 10.000. Dit zijn geen ‘lokkertjes’ of rooskleurige bedragen. Hieronder een voorbeeldberekening van de schade voor een klant van Vattenfall:

Periode Betaald GAS Betaald STROOM Verbruik GAS Initiële prijs GAS Totaal GAS Verbruik STROOM Initiële prijs STROOM Totaal STROOM Betaald TOTAAL Initieel TOTAAL Verschil
2023/24 3195,83 1705,56 2260 0,758826 1714,95 5440 0,216085 1175,50 4901,39 2890,45 2010,94
2022/23 6636,5 1586,04 2727 0,758826 2069,32 4531 0,216085 979,08 8222,54 3048,40 5174,14
2021/22 2993,45 857,12 2775 0,758826 2105,74 3954 0,216085 854,40 3850,57 2960,14 890,43
TOTAAL 19037,63 6671,63 15319 - 11624,46 25586 - 5528,75 25709,26 17153,21 8556,05

De schade voor deze consument wordt berekend door het verschil te nemen over de prijs bij aanvang en de variabele (hogere) prijs (de schade is dus het tarief bij aanvang (-) het (hogere) variabele tarief)). Het is dus evident verstandig om uw  claim – kosteloos – via ons veilig te stellen. 

Energiemaatschappijen zijn te kwader trouw

Vast staat dus dat de energiemaatschappijen al sinds 2017 weten dat het beding door consumenten niet zou zijn aanvaard, als daarover eerlijk zou zijn onderhandeld. Anders gezegd: de energiemaatschappijen zijn willens en wetens te kwader trouw.

Gerechtshof: niet gewaarschuwd voor risico’s
Het gerechtshof neemt het Vattenfall kwalijk dat Vattenfall niet een “concrete en begrijpelijke waarschuwing” voor de risico’s van een variabel energiecontract heeft gegeven. Op basis van de uitspraak van het gerechtshof kan een massaclaim worden voorbereid tegen Vattenfall. De uitspraak geldt voor alle energiemaatschappijen en dus niet alleen voor Vattenfall.   

Prijs had nooit gewijzigd mogen worden

“Een prijsverhoging op basis van dit beding was dus niet mogelijk, niet voor het verleden en niet voor de toekomst“, aldus het Hof. Dat betekent dat iedere prijsverhoging moet worden terugbetaald. Daarom zet Claimer.nl zich in om de massaclaim variabele energiecontract tot een succes te maken.

Kan ik mij aanmelden voor de massaclaim?

Iedereen die nu een variabel energiecontract heeft, maar ook iedereen die in de afgelopen vijf jaar een variabel contract had. Consumenten die in 2021/2022 een variabel contract hadden hebben de meeste schade geleden, omdat de prijzen toen extreem zijn verhoogd door de energiemaatschappijen.

Wat kan ik verdienen als ik deelneem aan de massaclaim variabel energiecontract?

Als deze uitspraak stand houdt en voor u geldt, heeft u schade geleden. De schade varieert van geval tot geval. De gemiddelde schade per huishouden is vermoedelijk zo’n € 5000. Er zijn gevallen waar de schade ruim boven de € 10.000 uitkomt.

Hoe gaat dit verder?
De verwachting is dat Vattenfall zich nog zal wenden tot de Hoge Raad. Omdat de uitspraak van de kantonrechter én het gerechtshof Amsterdam volledig in lijn zijn met het arrest van het Hof van Justitie van de Europese Unie van 21 maart 2013 (RWE-arrest, ECLI:EU:C:2013:180) lijkt het onwaarschijnlijk dat een andere rechter tot een andere beslissing komt. Alleen als de Hoge Raad tegen het Hof van Justitie van de Europese Unie in zou gaan, kan dat anders zijn. Dat is onwaarschijnlijk, omdat het Hof van Justitie van de Europese Unie de hoogste rechter is.

Consumenten hebben daarmee een zeer sterke zaak. Klanten met een variabel contract hebben geen flauw idee waar ze aan toe zijn met betrekking tot prijswijzigingen. Zij worden door de energiemaatschappijen te pas en te onpas gebruikt als melkkoe, bijvoorbeeld om verliezen op “vaste contracten” te compenseren. Anders dan bij vaste contracten en dynamische contracten zijn prijswijzigingen volstrekt niet te voorzien. Dat maakt het variabele contract met dit prijswijzigingsbeding zó riskant voor consumenten, dat het niet (in deze vorm) aangeboden zou mogen worden.

Aangeraden wordt dat consumenten zich nu aanmelden, zodat de omvang van de schade in kaart kan worden gebracht en de haalbaarheid van een massaclaim kan worden onderzocht. Op dit moment wordt de totale schade van Nederlandse consumenten geschat op 15 tot 25 miljard euro. Een professionele, goed geoutilleerde claimstichting zal deze massaclaim variabel contract te zijner tijd behandelen en afwikkelen.

Werkwijze

Hoe werkt het?

Meld je aan

Meld je eenvoudig en gratis aan voor jouw claim. Vul je gegevens in en upload direct de benodigde bestanden.

Wij nemen actie

We starten met een gesprek met het betrokken bedrijf om tot een oplossing te komen. Lukt dat niet? Dan starten we een collectieve rechtszaak.

Ontvang je vergoeding

Worden we in het gelijk gesteld door de rechter? Dan ontvang jij de schadevergoeding waar je recht op hebt. Blijft een vergoeding uit? Dan kost het je niets.

Blijf op de hoogte van de status van deze claim.

Volg alle ontwikkelingen rondom deze claim op één plek. Bekijk de laatste updates over het onderzoek, media-aandacht en de voortgang van het proces.

"Claimer.nl is het enige initiatief waar ik vierkant achter sta. Ik weet zeker dat na aanmelding een professionele stichting de kwestie vervolgens in goede banen leidt."

Roelof de Nekker

Meer informatie

Veelgestelde vragen

Wat is de kans op succes?

De kans op succes bij de energieclaim is – gelet op de huidige stand van wat rechters hebben geoordeeld – aanzienlijk. U wordt geadviseerd uw claim zo snel mogelijk veilig te stellen bij ons.

De aanmelding op Claimer.nl verplicht je tot niets. Je kunt later besluiten je aan te melden bij de betreffende claimstichting die de massaclaim daadwerkelijk uit zal voeren. De aanmelding op Claimer.nl dient vooral om de haalbaarheid van een massaclaim te onderzoeken én om te zorgen dat je je straks eenvoudig kunt aanmelden bij de claimstichting die Claimer.nl hiervoor het meest geschikt acht.

Bij succes ontvangt de betreffende claimstichting een percentage van het bedrag dat de tegenpartij aan u moet betalen. Dat percentage staat op dit moment nog niet vast, maar zal zo laag mogelijk worden vastgesteld. De claimstichting is namelijk non-profit en gebruikt dit percentage uitsluitend om gemaakte kosten te dekken. In vergelijkbare zaken ligt het succespercentage doorgaans tussen de 15 en 25%. U wordt hierover nog nader geïnformeerd door de claimstichting.

U krijgt ongeveer één keer per maand een mail van ons met updates. Wij werken achter de schermen hard aan het voorbereiden van massaclaims.

Ja. Claimer.nl staat voor échte actie, in plaats van “het gesprek aangaan”. 

Jurist Roelof de Nekker van Claimer.nl is de grondlegger van deze claim. Andere claiminitiatieven stellen het gesprek met de energieleveranciers aan te willen gaan. Voor Claimer.nl is de tijd van praten echter al lang voorbij. Sterker, als Roelof deze procedure ruim drie jaar geleden niet was gestart, viel er nu überhaupt niets te bespreken. U kunt zich het best uitschrijven bij andere organisaties.

Je hoeft op dit moment geen documenten aan te leveren. Het kan zijn dat de claimstichting later nadere documenten en/of gegevens van je vraagt. Dat is ook afhankelijk van de vraag in hoeverre de energiemaatschappijen mee- of tegenwerken. Het is wel raadzaam om contractdocumenten te bewaren en/of te downloaden uit de online “mijn”-omgeving van je energieleverancier.

Op dit moment kunnen alleen consumenten zich aanmelden. Bedrijven kunnen zich niet bij Claimer.nl aanmelden.

Jurist Roelof de Nekker van Claimer.nl is de grondlegger van deze claim. Een andere claimorganisatie, Consumentenbond Claimservice BV, zegt het gesprek met de energieleveranciers aan te willen gaan. Voor Claimer.nl is de tijd van praten echter al lang voorbij. Sterker, als Roelof deze procedure ruim drie jaar geleden niet was gestart, viel er überhaupt niets te bespreken. Claimer.nl komt dus daadwerkelijk in actie en als u daarvan houdt, hoeft u zich alleen bij Claimer.nl aan te melden. U kunt zich het best uitschrijven bij andere organisaties. 

Claimer.nl deelt je gegevens op dit moment niet met derden. Voor een correcte afhandeling van de claim, kan het noodzakelijk zijn de gegevens met – bijvoorbeeld – een advocatenkantoor te delen. Het staat je vrij je, daartoe door Claimer.nl uitgenodigd, aan te melden bij de betreffende claimstichting die de procedure oppakt. Daarover hoor je te zijner tijd van Claimer.nl.

Als je in de afgelopen jaren bent overgestapt of verhuisd, is dat geen probleem. Je hoeft je maar één keer aan te melden met je huidige correspondentieadres. Wij verwachten dat ook een verhuizing niet van belang is voor de betreffende claimstichting. Mocht dit anders zijn, dan zal hiernaar in de toekomst nog worden gevraagd.
Kies bij aanmelding de energiemaatschappij die de prijzen het vaakst en meest heeft verhoogd. De claimstichting zal je later nog specifiek vragen wanneer je waar klant was, om zodoende de juiste schadebedragen en te volgen juridische routes te kunnen bepalen.

Het einde van de salderingsregeling heeft onze aandacht. Bij Claimer.nl zijn de problemen die spelen met energieleveranciers, waaronder de verhoging van variabele tarieven én het einde van de salderingsregeling, onder één dak gebracht. Als u een variabel contract heeft (gehad) en het daarnaast ook oneens bent met het einde van de salderingsregeling, zit u bij Claimer.nl dus goed. Over (het einde van) de salderingsregeling berichten wij u op korte termijn.

Kun je als nabestaande ook een claim indienen voor teveel betaalde energie door een inmiddels overleden ouder waarvan het contract nog een jaar na overlijden door heeft gelopen tot aan de verkoop van het huis?
Ja, je kunt als erfgenaam aanmelden voor de claim.

U kunt zich iedere keer apart aanmelden via de website. U kunt daarbij uw eigen mailadres invoeren, maar wel de naam van uw cliënt.